Wednesday, August 26, 2009

Madelienes

Baru lepas keluar oven


Aku tak penah dengaq nama kuih ni...tup2 td ptg my boss said that she teringin nak mkn benda nie...so she request me to make 4 her...aku pun search internet...jumpa resepi ni kat http://www.resipi.net/... nampak senang ja...so balik lepas aku masak for buka puasa...dah selesai semua...malam aku pun buat la kuih nie...kebetulan mlm ni aku tak pi terawikh...(CUTI)...

Ni resepi dia...
Bahan-Bahan:
90g tepung gandum + 1/4 s/teh baking powder (ayak bersama)
60g majerin /butter
60g gula halus / kastor
1 biji telur (dipukul)
1/2 s/teh esen vanilla
Bahan Hiasan:
1 s/besar jem (any flavor)
2 s/besar kelapa parut (dalam tin)
mangkuk kertas

Cara-cara Penyediaan:
1) Griskan acuan dan tabur skit tepung (aku guna acuan muffin ja...sebenarnya kuih nie aku acuan specific). Panaskan acuan dalam oven (preheat).
2) Pukul majerin /butter dan gula sampai kembang.
3) Masuk telur perlahan-lahan dan putar sampai kembang dan berkrim.
4) Masukkan esen vanilla dan kacau rata.
5) Kaup dan balikkan terpung ke dalam adunan.
6) Bakar selama 20 -25 minit (suhu oven ikut sesuai).
7) Angkat kek dan terbalikkan atas redai kek supaya sejuk.
Cara-cara Menghias:
1) Kemaskan madeline denan meratakan bahagian bawah.
2) Sapukan madeline dengan jem yang dipanaskan (double boiler) kemudian golekkannya dlaam kelapa parut.
3) Letakkan madeline dalam mangkuk kertas.
Notes: Ada resepi yang tak letak kelapa parut...ikut kesesuaian rasa.
Nie 1st time aku buat kuih nie...entah betui ka dak...tgk respon boss aku esok...emm aku rasa gak masa dok buat tadi...rasanya sedap la gak tak manis .... Hope my boss like it!!!

No comments:

Post a Comment